Wederom een geweldig jaar met het gehele jaar door de nodige faillissementen in het Nederlandse retaillandschap zoals, V&D, Macintosh, BAS Group (o.a. Dixons), Miss Etam, Schoenenreus, House of Shoes en vele meer.

We realiseerden dit jaar een omzetdaling van -8% oud/oud. En dat nog exclusief twee in januari gesloten Mexx winkels EN niet te vergeten de verliezen die we hebben genomen in het boekjaar 2015 op de in januari 2016 gesloten Esprit winkels in Weert en Geleen.

En wederom hetzelfde beeld als vorig jaar: een omzetachterstand geheel veroorzaakt door een voortgaande daling van het aantal bezoekers. Het eerste kwartaal in 2015 was het gehele kwartaal rampzalig weer. Sneeuw in januari en hoosbuien met vrieskou in maart leverden oud/oud 16% minder omzet. Het tweede kwartaal was weinig beter, zodat het eerste halfjaar op -12% vergelijkbare omzet met het voorgaand jaar uitkwam. Het tweede halfjaar was weliswaar beter dan het eerste halfjaar, maar helaas hadden we een sterk beter tweede jaar verwacht.

De directie van V&D en Macintosh verklaarden hun falen met het weer in de laatste maand van het jaar. Oké, punt gemaakt, het was inderdaad de warmste decembermaand ooit. Punt is echter dat evenals vorig jaar, internet wederom ook dit jaar weer +30% omzet heeft gerealiseerd. Voorbijkomende Amerikaanse email nieuwsbrieven maakten melding van onderzoeken die worden gedaan naar de destructieve werking van webwinkels op de Black Monday van fysieke winkels. Met andere woorden, ik denk dat we nog blij mogen zijn dat het weer in december niet winters is geweest. Het was een ramp geworden wanneer dit wel had plaatsgevonden. Een mooi laatste kwartaal, waarin fysieke winkeliers hun jaarwinst maken, zit er de komende jaren vermoedelijk niet meer in. Internet heeft het beeld gewijzigd. We zullen een verdienmodel moeten vinden waarbij elke maand winst wordt gemaakt. Tja, ga er maar aanstaan. Dat wordt kosten schrappen op alle fronten. Zoals inmiddels gebruikelijk werden ook in 2015 de nodige huuronderhandelingen gevoerd en personele kosten geschraapt.

Uiteraard komen tegenslagen nooit alleen. In mei bereikten ons berichten dat een managementlaag bij Esprit wereldwijd werd weggesneden. Geen slechte actie voor de cashflow maar helaas fileerden ze ook onze commerciële condities. Een halfjaar onderhandeling en diepgaande doorlichting van onze winkels door het nieuwe management van Esprit volgen na aantreden van de nieuwe lichting bestuurders. Al met al hebben we de kasstroom kunnen redden dankzij Esprit.

We hebben het jaar overleefd, onze locaties in Weert en Geleen niet. Zij kwamen niet verder dan de eerste 3 dagen van januari 2016. De negatieve effecten zijn verwerkt in dit jaarverslag.

We zijn inmiddels 6 maanden onderweg in het nieuwe jaar (2016) en stabiliseren in omzet, maken een goede bruto marge en zullen anders dan velen, overleven. Maar mode retailing is niet meer wat het was toen we bijna 16 jaar alweer geleden begonnen.

Wordt ongetwijfeld volgend jaar vervolgd. Tot dan.

Sittard-Geleen, juni 2016

 

………………………….

Kasku BV, bestuurder

vertegenwoordigd door P.M.J. Horn

 

 

………………………….

Outlook Holding BV, bestuurder

vertegenwoordigd door M.J.L. Schmeitz